תזונה מגדרית, למי זה טוב, ולמה?
top of page

תזונה מגדרית, למי זה טוב, ולמה?

האם המלצות התזונה הנפוצות היום מתחשבות בפן המגדרי, ההורמונלי ובשלבי החיים השונים?

התזונה המיגדרית היא תזונה המושתת על הרעיון שקיים הבדל בצרכים התזונתיים לנשים ולגברים לאורך מעגל החיים. תחום התזונה המגדרית מטפל באופן מדויק בכל תחנות החיים של האישה החל מהילדות, דרך גיל ההתבגרות, גיל הפריון, המחזור החודשי, תקופת הפרימנואפוזה, המנופאוזה וגיל הזהב. ובהתאמה לתחנות החיים של הגברים: ילדות, גיל התבגרות , הגיל הבוגר ותקופת גיל הזהב.

ההבדל המגדרי בהמלצות של ויטמינים ומנרלים ניתן למצוא כבר בהמלצות האקדמיה הלאומית לרפואה DRI - Dietary Reference Intake הממליצה על צריכה יומית של ויטמינים ומנרלים באופן שונה לילדות לעומת ילדים החל מגיל 13. לפי המלצות אלה על ילדים וילדות החל מגיל ההתבגרות לצרוך כמויות שונות של ויטמינים ומינרלים גם אם הנתונים הפיזיולוגים דומים (גיל גובה, משקל ועוד).


לדוגמא לבנות בגלאי 14-18 מומלץ לצרוך מדי יום 15 מ"ג ברזל ו- 360 מ"ג מגנזיום , לעומת 11 מ"ג ברזל ו- 410 מ"ג מגנזיום לבנים.


כידוע, להבדלים המגדריים יש השפעה ישירה על הקף העליה במשקל ועל מאפייניה. בקרב נשים העליה במשקל קשורה עם 4 תחנות חיים עיקריות: גיל ההתבגרות, הפריון, ההריון והמנופאזה. בקרב גברים התחנה המאופיינת בהשמנה היא מעל גיל 30-40 בממוצע. הטיפול התזונתי המתמקד בתופעת ההשמנה חייב להיות בהבט המיגדרי, היות שבקרב נשים הגורמים להשמנה יכולים להיות שונים מהגורמים להשמנה של הגברים. הטיפול בהשמנה אצל נשים חייב להתייחס לתחנת החיים של האישה והבנת הגורמים הפסיכולוגיים והרגשיים המשפיעים על העלייה במשקל. כמו לדוגמא אחרי לידה, או בגיל המעבר. ההבנה לדוגמא כי במגיל המעבר חלה ירידה בפעילות המפרקת שומן ומאידך עליה בצבירת שומן מביאה את האישה בגיל זה להיות הרבה יותר מדויקת מבחינה קלורית לעומת תקופת חיים אחרת, ובהשוואה מגדרית ידוע כי גברים עקב מסת שריר גבוהה יותר לעומת הנשים מצליחים לרדת במשקל מהר יותר גם עם דיאטה המכילה יותר קלוריות. הבנת המנגנונים להשמנה בנשים ובגברים תורמת להבנת הטיפול המדייק עם הענות מקסימלית לטיפול.


הדוגמא הקלסית להשפעה של המצב ההורמונלי על התזונה והסיכון לעליה במשקל הוא בתקופת ה-PMS (התסמונת הטרום וויסתית). 80% מהנשים בעולם מדווחות על שינוי כלשהו במצב הרוח ושינוי בתבנית האכילה בתקופה זו. ולכן בטיפול המושתת על תזונה מיגדרית יש לקחת בחשבון את כל הגורמים, ולהתאים את התזונה הנכונה מבחינה הורמונלית. לדוגמא בתקופת ה PMS יש צורך אמיתי של פחמימות וממתקים שחולף כבמטה קסם עם קבלת המחזור. לכן הדיאטה המומלצת בתקפה זו היא דיאטה רבת פחמימות שמשתנה לדיאטה דלת פחמימות עם קבלת המחזור החודשי.


גם תקופת המנופאוזה המיוחדת לנשים בלבד, מאופיינת בשינויים במבנה הגוף שינויים בפיזור השומן ועליה משמעותי ברקמת השומן יחד עם ירידה במסת השריר והעצם. לכן ההמלצות לנשים בגיל המעבר היא תזונה יותר מדויקת ברמה הקלורית עם שימת דגש על הרכב הגוף (משמע בדיקה וקביעת יחס מסת השומן לעומת מסת השריר) במטרה לשמר את רקמת השריר ולמנוע עד כמה שאפשר סרקופניה (דלדול שריר) יש לשים דגש על כמות החלבון בתפריט (.במטרה לשמור על בריאות העצם יש להקפיד על רמת מספקת של חלבון, מגנזיום, סידן וויטמין D. (יש גם גברים שיש להם אנדרופאוזה, אבל באחוזים נמוכים מאד כ- 5% לערך). כל השינויים הפיסיולוגים הנובעים משינויים הורמונלים חייבים להתבטא בטיפול מדויק לתחנת חיים זו ולמגדר.


כתבה: עמית גנור, דיאטנית קלינית מזה 35 שנה.

"את הקריירה התחלתי כדיאטנית בבית חולים בילינסון ומשם עברתי לקהילה כדיאטנית מחוזית של מחוז שרון שומרון. לפני כ- 20 שנה לערך הקמתי את מחלקת הדיאטה ברשת סטודיו סי ולאחר כן עבדתי במכון לבריאות לב האישה בבי"ח הדסה עין כרם. כיום מזה 9 שנים משמשת כמנכ"לית עמותת הדיאטנים בישראל- עתיד.


לפני כשנה יצא ספרי הראשון "תזונת המעגלים הנשית" בו לראשונה קיימת התייחסות לתזונה מגדרית. מזה כשנתיים מעבירה קורס בנושא "תזונה מגדרית" באונ' ת"א בבית הספר לסעוד בתואר שני במסלול נשים".



bottom of page