אמ;לק: על מנת להאריך תוחלת חיים, נשים זקוקות למחצית מהמפעילות הגופנית בהשוואה לגברים
top of page

אמ;לק: על מנת להאריך תוחלת חיים, נשים זקוקות למחצית מהמפעילות הגופנית בהשוואה לגברים

נשים צריכות להתאמן רק חצי מהזמן בהשוואה לגברים כדי להגיע לאותה אריכות ימים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-Journal of the American College of Cardiology.


אלו חדשות טובות לנשים שנאבקות להניע את עצמן ללכת לחדר כושר, אומרת מחברת המחקר ד"ר מרתה גולאטי  (Martha Gulati), מנהלת תחום קרדיולוגיה מונעת ב-Cedars-Sinai בלוס אנג'לס. 

במחקר, גברים שביצעו כ-300 דקות של פעילות גופנית אירובית מדי שבוע היו בסיכון נמוך ב-18% למוות בהשוואה לגברים לא פעילים. בקרב נשים נדרשו רק 140 דקות של פעילות גופנית שבועית כדי להשיג תועלת שווה - והסיכון למוות היה נמוך ב-24% בקרב אלו שהתאמנו במשך כ-300 דקות בשבוע. (לשני המינים, נראה היה שהיתרונות לאריכות החיים הגיעו לשיא כאשר התאמנו כ- 300 דקות בשבוע).

החוקרים ערכו ניתוח דומה על פעילות גופנית לחיזוק שרירים, כגון אימון משקולות. גם בעניין זה נמצא דפוס זהה: עבור נשים, אימון כוח שבועי בודד היה בקורלציה לתועלת אריכות ימים בדיוק כמו שלושה אימונים שבועיים לגברים.


לנשים פחות מסת שריר מאשר לגברים, מסבירה גולאטי, כך ש- "אם הן מבצעות את אותה כמות של תרגילי חיזוק, עשויות להיות להן יתרונות גדולים יותר רק על סמך העובדה שאין להן כל כך הרבה מסת שריר מלכתחילה.” הבדלים פיזיולוגיים אחרים המבוססים על מין, כמו הבדלים בבריאות ומערכת לב-ריאה, עשויים גם הם לבוא לידי ביטוי.


כדי להגיע לממצאיהם, גולאטי ועמיתיה ניתחו הרגלי פעילות גופנית שדווחו על ידי יותר מ-400,000 איש ואישה בארה"ב והשוו את הנתונים הללו עם רישומי מוות. כ-40,000 מהמשתתפים.ות מתו במהלך תקופת המחקר.


גישה תצפיתית זו בה חוקרים מחפשים דפוסים בנתונים קיימים - לא יכולה להוכיח קשר של סיבה ותוצאה. ייתכן שפעילות גופנית לא גרמה לאריכות חיים, אלא שאנשים פעילים במחקר היו בריאים יותר באופן כללי, או שהיו להם הרגלי חיים אחרים שהאריכו את תוחלת החיים. החוקרים ניסו להתחשב באפשרויות הללו על ידי אי הכללה של אנשים שהייתה להם תחלואה משמעותית, מגבלות ניידות, או שמתו במהלך השנתיים הראשונות של המחקר, ולכן ייתכן שהיו לא בריאים מלכתחילה.


הטייה נוספת לתוצאות המחקר יכולות  לנבוע עקב הסתמכות על נתוני פעילות גופנית מדווחים, שאינם תמיד מדויקים. בנוסף, בסקר נשאל על פעילות גופנית שאנשים ביצעו בזמנם הפנוי, ולכן אולי לא התייחסו מספיק לפעילות גופנית שהתרחשה בעבודה או במהלך מטלות הבית - סוג של תנועה שמחקרים מראים יותר ויותר שיכולה לשפר את הבריאות בצורה משמעותית.


בין השאר, בגלל המגבלות הללו, אומרת גולאטי דרוש מחקר נוסף כדי לאשר את הממצאים. אבל, היא אומרת, מחקר זה - כמו גם אחרים שהגיעו למסקנות דומות - מצביעים על שיש לשלב הבדלים מבוססי מין ומגדר במחקר ובמדיניות ציבורית. למשל, ההנחיות האמריקניות כוללות את אותה ההמלצה גורפת למבוגרים בארה"ב: לפחות 150 דקות של פעילות גופנית אירובית מתונה (או 75 דקות של אירובי נמרץ) ושני אימונים לחיזוק שרירים בכל שבוע. המחקר של גולאטי, לפחות, מצביע על כך שאצל נשים ניתן לצפות ליתרונות משמעותיים לאריכות ימים גם אם הן לא ממש עומדות ביעדים הללו. 


המחקר גם מצביע על כך ששני המינים נהנים אפילו מפרקי זמן קצרים מאוד של פעילות, שכן רק כמה דקות של פעילות גופנית ביום יכולות להעלות את אורך החיים.


מבוסס על המחקר המקורי ועל תרגום של מאמר ב- TIMES האנגלי שפורסם ב- 19.2.2024 על ידי Jamie Ducharme


נכתב ע"י פרופ' מרק גלזרמן - יו"ר החברה הישראלית לרפואה מודעת מין ומגדר




bottom of page