ניוזלטר החברה הישראלית לרפואה מודעת מין ומגדר - ינואר 2024
top of page

ניוזלטר החברה הישראלית לרפואה מודעת מין ומגדר - ינואר 2024

לכל חברי.ות החברה לרפואה מודעת מין ומגדר שלום רב,

מדינת ישראל ועם ישראל עוברים תקופה קשה וכואבת בעקבות זוועות ה7 באוקטובר ושלושת חודשי הלחימה שחלפו מאז. החברה הישראלית לרפואה מודעת מין ומגדר וכל חברי וחברות הועד מרכינים.ות ראש, ומשתתפים.ות בצערן של המשפחות שאיבדו את יקיריהן, מייחלים לשובם לאלתר של כל החטופים והחטופות, לחזרתם במהרה הביתה בשלום של חיילינו וחיילותינו ולהחלמתם.ן של כל הפצועים.ות במהרה. 


במהלך החודשים האחרונים התכנס הועד החדש של החברה, בראשות פרופ' גלזרמן, ועמל על קידום מספר נושאים אותם נשמח לשתף כאן:


1 - הכנס השנתי של החברה יתקיים בתאריך 16.05.2024 בבית החולים אסף הרופא - שריינו את התאריך, פרטים נוספים בקרוב!

בכנס נעסוק בין היתר בהיבטים של מין ומגדר בזמן מלחמה ונקיים שולחנות עגולים לדיון בנושאים שונים.


2 - אתר החברה החדש - הנכם.ן מוזמנים.ות לבקר באתר החדש והמעודכן שלנו! 

בשבועות האחרונים עמלנו על עדכון התוכן והעיצוב של אתר החברה אשר ימשיך להתעדכן ולשקף את פעילותנו ולייצר אפשרות למתעניינים ומתעניינות ללמוד ולהכיר את פעילותנו, ליצור קשר ולהצטרף לחברה.


3 - מאגר חוקרים וחוקרות להנחיית פרוייקטים - אחת המטרות שהחברה הציבה לפניה לקראת השנה החדשה היא לחבר בין סטודנטים.ות ממקצועות הרפואה ומתארי מחקר מתקדמים (M.Sc. Ph.D.) המתעניינים ברפואה מודעת מין ומגדר, לבין מנחים.ות פוטנציאליים.ות לעבודות המחקר. 

הנכם.ן מוזמנים.ות להרשם למאגר החוקרים.ות שלנו בטופס הבא.


לכשיהיה מעודכן, מאגר החוקרים.ות יהיה נגיש לסטודנטים.ות אשר יפנו אלינו לעזרה בחיפוש נושא או מנחה לעבודת מחקר.


4 - בשבועות האחרונים במאמץ משותף מול הר"י עברנו על רשימת החברים.ות בחברה וביצענו איסוף כתובות ועדכון פרטים חסרים. נזכיר כי חבר/ה בISRAGEM נחשב אדם הרשום אצלנו ואשר שילם את מיסי החבר כדין. תהליך הרישום לחברה ותשלום דמי החבר עודכנו וכל מי שטרם שילמו דמי חבר יקבלו הודעת אימייל נפרדת עם אפשרויות תשלום.


5 - אנו ממשיכים.ות לגייס מתנדבות ומתנדבים לנושאים שונים:

  • משמרת הצעירה של החברה, אנא הפיצו את הבשורה והצטרפו לעשייה! 

  • כותבים וכותבות תוכן לפייסבוק ולאתר

ניתן לשלוח מייל לכתובת shany.galoz@isragem.net 


6 - לסיום, מוזמנים.ות לעיין בכמה פרסומים מהשנה האחרונה בתחום הרפואה מודעת מין ומגדר:


ספר העיון Sex and Gender Differences in Infection and Treatments for Infectious Diseases

מסדרת הספרים Current Topics in Microbiology and Immunology בהוצאת Springer ובעריכת Sabra L. Klein, Craig W. Roberts עוסק בהיבטים של הבדלי מין ומגדר בזיהומים ובטיפול במחלות זיהומיות כמו קורונה, שחפת, איידס ועוד, בהיבטים גנטיים, ובמערכת החיסון בהקשר של הריון. 

בספר ניתן למצוא גם נציגות ישראלית, בפרק הראשון - Genetics of Sex Differences in Immunity, אותו חיברו ד"ר שני גל-עוז (חברת הועד של ISRAGEM) וד"ר טל שי מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

Sabra L. Klein, Craig W. Roberts. Sex and Gender Differences in Infection and Treatments for Infectious Diseases, 2nd edition. Series Title: Current Topics in Microbiology and Immunology. Springer Cham. 2023. doi: 10.1007/978-3-031-35139-6



ריצוף כרומוזום Y האנושי ,Nature, אוגוסט 23'

The complete sequence of a human Y chromosome


עד לאחרונה, כרומוזום Y נחשב למורכב לריצוף ולכן היווה הכרומוזום האחרון שלא היה מיוצג באופן מלא בגנום האדם המשמש לייחוס במחקרים רבים. באוגוסט 23, פרוייקט Telomere-to-Telomere (T2T) הציגו את הרצף המלא של כרומוזום Y שאורכו 62,460,029 בסיסים ומייצג 41 גנים נוספים אשר מקודדים לחלבון, בכתב העת המכובד Nature. בכך הושלם גנום האדם המשמש כייחוס עבור מחקרים רבים בביולוגיה ורפואה. אנו מקווים.ות שתגליות חדשות רבות הקשורות להיבטים של מין ומגדר יתאפשרו בעקבות ההתפתחות הזו.


Rhie A, Nurk S, Cechova M, et al. The complete sequence of a human Y chromosome. Nature. 2023;621(7978):344-354. doi: 10.1038/s41586-023-06457-y

 


הקשר בין מין ומגדר לתופעות לוואי שלאחר חיסון שפעת במבוגרים 

The intersection of biological sex and gender in adverse events following seasonal influenza vaccination in older adults


במחקר מאוניברסיטת ג'ון הופקינס, שנערך במעבדתה של Sabra Klein, השתתפו 173 גברים ונשים לאורך 4 עונות חיסון שפעת ונבדקו דיווחים על תופעות לוואי בעקבות החיסון. בעוד שמין הנבדק השפיע על הופעת תופעות לוואי (3:1 יותר נקבות), מגדר לא היווה משתנה בעל מובהקות סטטיטית מה שמצביע על כך שהופעות הלוואי נובעות מהבדלים ביולוגיים, הורמונאליים, בין גברים ונשים.

Shapiro JR, Seddu K, Park HS, et al. The intersection of biological sex and gender in adverse events following seasonal influenza vaccination in older adults. Immun Ageing. 2023;20(1):43. Published 2023 Aug 29. doi: 10.1186/s12979-023-00367-3 



7 - קישורים שימושיים:

  • חשוב מאוד: לחידוש חברות/הרשמה לחברה לחצו בבקשה כאן

  • כמו תמיד, אנו מזמינים.ות אתכן.ם להתעדכן בעמוד הפייסבוק הפעיל שלנו, בכתובת: 


בברכה,

ד"ר שני גל-עוז, חברת וועד

החברה הישראלית לרפואה מודעת מין ומגדר


bottom of page